Team

Henno Cysouw bestaat uit een hecht, kundig en enthousiast team van opticiens, optometristen, adviseurs en administratieve krachten. Allemaal werken we samen om jou zo goed mogelijk te laten zien. We kijken verder dan oog- en brilsterkte, maar hebben ook oog voor mode en een prettig proces voor jou, vanaf het moment dat je bij ons binnenkomt tot en met het moment dat je vol tevredenheid weer buiten stapt.

Leer ons al een beetje kennen

  • Henno Cysouw

    “Ik wil altijd voorop lopen in de best mogelijke oogzorg, al vanaf dag 1”

    Ik weet nog goed hoe we met onze optiekzaak in 1992 begonnen. We maakten een vliegende start. En de lokale bakker ook. We hadden namelijk een actie waarbij mensen een taart kregen bij aankoop van een bril. Dat heeft de bakker geweten. Maar zonder gekkigheid, ik denk dat de mensen niet voor de taart naar onze optiekzaak kwamen, maar voor de kwaliteit en persoonlijke aandacht. Ik wil altijd voorop lopen in de best mogelijke oogzorg, al vanaf dag 1. Continu ben ik op zoek naar hoe het nog beter kan. Zelfs na zo’n dertig jaar ben ik daar nog iedere dag heel bewust mee bezig. In mijn werk als ondernemend opticien, in de investeringen die we doen in nieuwe, innovatieve apparatuur en in de eerstelijnszorg die we bieden. Waar ik trots op ben, is dat ons hele team diezelfde drive heeft en dit ook overbrengt naar onze klanten. Die krijgen bij ons optimale aandacht en dat wordt gewaardeerd. Daar kan ik oprecht van genieten. Maar klaar ben ik nooit. Het kan altijd beter!

  • Jeanette Cysouw

    “Nu vertrouwen zo’n honderd klanten per dag op ons voor de best mogelijke oogzorg”

    Die allereerste dag dat je de deuren opent en maar moet afwachten of iemand jouw winkel binnenstapt. Dat vond ik echt spannend. Maar toen kwam de eerste klant, en nog één, en nog één. En moet je nu zien. Nu vertrouwen zo’n honderd klanten per dag op ons voor de best mogelijke oogzorg. Want dat is wat we willen bieden. Dankzij ons enthousiaste team van medewerkers lukt dat ook. Waar Henno vooral voor de schermen zijn werk doet met het team van opticiens, optometristen en verkopers, verzorg ik achter de schermen de administratieve zaken. Gelukkig ook geholpen door een team van leuke en kundige collega’s. In dat kleine pandje waar we begonnen, zitten we al lang niet meer en ons huidige pand is al meerdere keren compleet verbouwd om mee te blijven bewegen met de tijd en de groei. Maar nog steeds komen de klanten van het eerste uur naar ons toe en inmiddels komen ook hun kinderen bij ons langs. Dat vind ik zo bijzonder!

  • Arianne Cysouw

    “Continue vooruitgang en innovatie. Dat kun je bij Henno Cysouw verwachten. Je bent dus altijd zeker van de best mogelijke oogzorg.”

    Ik had nooit verwacht dat ik in de zaak van mijn ouders zou gaan werken. Sterker nog: ze wilden dit eigenlijk liever niet. Ze wisten natuurlijk hoeveel tijd er in de zaak gaat zitten, hoeveel zorgen dat een eigen bedrijf met zich meebrengt en dat je werkelijk nooit klaar bent. Daar wilden ze me voor behoeden. Dat leek eerst prima te lukken. Ik was namelijk vastbesloten hotelmanager te worden ergens ver in het buitenland, Japan ofzo. Maar nadat ik wat jaartjes ouder en een diploma Hotelmanagement rijker was, merkte ik dat ik toch liever hier in Zeeuws-Vlaanderen wilde blijven. En het familiebedrijf trok me ook steeds meer. Vooral de achterkant ervan. De strategie, coördinatie en aansturing. Het mooie is: hierbij kan ik de kennis vanuit mijn studie heel goed inzetten. Gelukkig geven mijn ouders me de vrijheid om mijn eigen weg in het bedrijf te vinden. Hierbij zet ik graag hun traditie voort: die van vooruitgang en innovatie. In de woorden van mijn vader: Het kan altijd beter!

  • Monica

    ADMINISTRATIE

    “Draag je graag iets opvallends, of liever iets neutraals? Samen gaan we op zoek naar de mooiste bril voor jou!”

    Wat ik het liefst zou doen: in de winkel mensen helpen aan hun ideale bril óf achter de schermen meewerken aan de administratie? Allebei! Bij Henno Cysouw hoef ik niet te kiezen en daar ben ik heel blij om, want juist die combinatie maakt mijn werk zo leuk en afwisselend. Het meest zichtbare werk is natuurlijk mijn werk in de winkel. Daar help ik mensen een mooie bril uit te kiezen. Dit heeft deels met oogsterkte te maken, maar grotendeels ook met mode. Dat maakt het extra leuk, want ik hou van mode! Bij binnenkomst van een nieuwe collectie kan ik dan ook niet wachten om de dozen uit te pakken en de nieuwste modetrends te zien. Het technische deel, het doen van de oogmetingen en uitvoeren van eerstelijns oogzorg, laat ik graag aan mijn collega’s over. Leuke collega’s trouwens. Dat is ook weer zo’n reden waarom het hier fijn werken is. En waarschijnlijk ook de reden waarom ik het hier na 17 jaar nog lang niet beu ben!

  • Lizette

    ADMINISTRATIE

    “De laatste jaren zie je dat brillen echte mode-items worden: niet meer alleen ‘nodig’, maar ook ‘leuk’ om te dragen. En terecht, als je het mij vraagt!”

    1998. In dat jaar begon ik te werken bij Henno Cysouw. Jeetje wat gaat de tijd toch snel. Ik had destijds de modevakschool gedaan en was managementassistente geweest. Het bleek de ideale basis voor het werk dat ik nu doe. In de winkel adviseer ik namelijk mensen over de beste en mooiste bril voor hem of haar en daarnaast werk ik mee in de administratie. Hoe dat in de begintijd ging en nu gaat, is een groot verschil en dat is precies waarom het werken hier zo leuk blijft. Henno Cysouw gaat continu met zijn tijd mee, blijft verjongen en veranderen. En dan doe je dat automatisch zelf ook. Inmiddels zijn er veel jonge collega’s bijgekomen en ben ik één van de ‘mama’s’ van het team, maar toch blijf ik hier altijd jong. Verder verveelt het nooit om mensen blij te maken met iets moois én de opvolging ervan te doen achter de schermen, zoals de bestellingen, financiën en klantvragen per telefoon en mail. Het is leuk om overal bij betrokken te zijn.

  • Manon

    VERKOOP

    “Het gaat niet om het verkopen van een bril, maar om het ervoor zorgen dat iemand er gelukkig mee is.”

    Weet je dat ik de eerste medewerkster was die Henno Cysouw in 1992 in dienst nam? Dat is al even geleden, maar ik ben er nog steeds. Of nou ja, ik ben er weer, want ik heb nog even een paar jaar elders gewerkt. Ik had destijds niet heel bewust voor de optiekwereld gekozen. Ooit wilde ik bloemist worden, maar ik bleek allergisch te zijn voor bloemen. Na mijn uitstapje wilde ik heel graag terugkomen bij Henno vanwege de fijne samenwerking, de prachtige zaak en de mooie producten. Ik weet nog goed dat ik weer terugkwam op het oude nest en dat het echt als thuiskomen voelde. Als verkoopster ben ik helemaal in mijn element. Het is zó leuk om met mensen en fashion te werken. Dat er ook een medisch aspect aan brillen zit, zorgt soms ook voor intieme gesprekken en persoonlijke verhalen. Dat maakt mijn werk extra bijzonder. Zeker wanneer ik de mensen dan kan laten stralen met een prachtige nieuwe bril. Ik hou dit nog wel tot mijn tachtigste vol!

  • Amber

    GEDIPLOMEERD OPTICIEN

    “Van buitenaf zie je wel al de klasse van Henno Cysouw, maar pas binnen ervaar je ook de kunde en empathie”

    Ik werk pas sinds 2021 bij Henno Cysouw, maar heb wel al jarenlange ervaring in de optiekwereld. Bij een winkel van een landelijke keten had ik het op zich prima naar mijn zin. Totdat ik samen met mijn vriend een keer een zakelijk online profiel aanmaakte. Per ongeluk had ik dat opengesteld voor recruiters. Even later nam een recruiter contact met me op: of ik het leuk zou vinden om bij Henno Cysouw te komen werken. Nou, zeker! Ik vond Henno Cysouw altijd al een supervette optiekzaak. Ik ging op gesprek en ontmoette in Henno en Arianne ook nog eens zúlke lieve mensen, toen wist ik het zeker. Ook de rest van het team heeft me heel warm ontvangen en sinds ik hier werk, geniet ik dubbel van deze mooie job. De combinatie van de meetkunde en het helpen van mensen aan een goede, maar ook mooie bril, vind ik super. Ik kan er enorm van genieten als een klant blij en tevreden is met zijn nieuwe bril. Daar krijg ik echt energie van. Op naar de volgende!”

  • Cato

    GEDIPLOMEERD OPTICIEN

    “Van ‘ik kan niet goed zien’ naar weten wat het probleem is en samen een mooie bril uitzoeken waar je helemaal blij mee bent”

    Een opleiding tot verpleegkundige of opticien… ik kon maar moeilijk kiezen. Ik koos uiteindelijk het eerste, maar dat bleek toch niet de juiste keuze te zijn. Arianne en oom Henno (ja, ik ben familie) gaven me de kans om hier te komen werken. Ik kwam eerst meelopen en het beviel meteen. Het is de combinatie van het medische stuk met het klantencontact én de fashion. Ik hou namelijk van fashion. En hier komt het allemaal samen. Van ‘ik kan niet goed zien’ naar weten wat het probleem is en samen een mooie bril uitzoeken waar iemand helemaal blij mee is. Het is zo leuk om daarbij te mogen helpen. Toen ik hier kwam werken, kreeg ik wel de vraag of ik het niet spannend vond om bij familie te werken. Daar heb ik natuurlijk wel over nagedacht. Maar we hebben zo’n hechte familie, dat komt wel goed. En hier op het werk merk ik dat we allemaal één familie zijn en dat we dat warme, welkome gevoel ook overdragen aan onze klanten. Dat vind ik mooi.

  • Sophie

    OPTOMETRIST

    “Veel mensen weten niet dat we eerstelijnszorg bieden, maar dat doen we. We zijn er volledig voor opgeleid”

    Stel je voor, je zit bij de opticien en die begint een praatje met je: ‘Wat ga je straks doen als je klaar bent met school?’ En jij antwoord: ‘Ik heb eigenlijk nog géén idee.’ Dat praatje had ik bij Henno Cysouw. Henno stelde voor om hier eens een dagje mee te lopen. Misschien vond ik dat wel leuk. En dat vond ik het! Ik ben een opleiding optometrie gaan volgen, liep hier mijn stages en na het behalen van mijn diploma in 2017 mocht ik hier komen werken. Vanaf de eerste dag ben ik als familie ontvangen en voelde ik me thuis. Het werk is ook echt fantastisch. Het medische aspect, het adviserende deel en de fashion erbij, het complete plaatje. Het mooiste vind ik dat ik mensen echt kan helpen met een probleem. Ook in het geval van de complexere zaken die we via eerstelijnszorg krijgen. Veel mensen weten niet eens dat we dat doen, maar alle optometristen bij Henno Cysouw zijn er volledig voor opgeleid. Het geeft me echt voldoening om iedereen te kunnen helpen.

  • Edward

    OPTOMETRIST

    “Met onze kennis kunnen we mensen echt verder helpen, een bijdrage leveren. Dat vind ik het mooiste van al”

    Als klein jongetje zei ik al ‘Ik word brillendokter’. En in zekere zin ben ik dat nu als optometrist ook. Bij Henno Cysouw mogen we namelijk eerstelijnscontroles doen voor mensen met oogproblemen. Steeds in nauw contact met huis- en oogartsen. Dat vind ik een leuk aspect aan mijn werk, die medische tak. Daarnaast is de combinatie met mode, de brillen, ook heel leuk. Ik heb echt wat met mode, dat kun je ook wel een beetje aan me zien. Ik ben dus blij dat ik mijn droom nagejaagd heb en ‘brillendokter’ geworden ben. En dat is naast het medische en mode-aspect vooral vanwege het sociale component, het contact met mensen. Zij vertrouwen hun oogprobleem aan ons toe en met onze kennis kunnen we als optometrist mensen echt verder helpen door goed naar ze te luisteren en uitstekende oogzorg te bieden. Dat ik vervolgens door persoonlijk advies en het aanmeten van de perfecte bril of lenzen een bijdrage kan leveren aan hun zien, vind ik het mooiste van al.

  • Aster

    GEDIPLOMEERD OPTICIEN EN CONTACTLENSSPECIALIST

    “Hier is meer knowhow, betere apparatuur en een veel groter assortiment lenzen.”

    Opticien? Ik wist het niet hoor, toen het arbeidsbureau me dat vak adviseerde. Maar ik ging toch eens kijken en het pakte me. Ik ging werken bij een brillenketen, volgde de opleiding tot opticien en deed een specialisatie in contactlenzen. Ik vond dat onderdeel ontzettend boeiend en wilde er alles van weten. Maar na een tijdje miste ik de verdieping bij mijn toenmalige werkgever. Daar stopte het bij ‘standaard’. Op een dag woonde ik een bijeenkomst voor optiekzaken bij, stelde daar een boel vragen -want ja, ik wil nou eenmaal alles weten- en viel hiermee op bij Henno Cysouw. Zo ben ik hier terechtgekomen. Ik zit nu helemaal op mijn plek. Hier is meer knowhow, betere apparatuur en een veel groter assortiment lenzen. Ik kan nu daar gebruik van maken, mezelf verder ontwikkelen en mensen optimaal de vrijheid geven van het zicht. Zo mooi! Ik specialiseer me vooral op het voorste oogsegment, het deel tot het irisblad. Mijn tweede voornaam is Iris. Het is gewoon ‘ment to be’.”

  • Anky

    ADMINISTRATIE

    “De sfeer onderling is ontzettend goed, iedereen heeft hart voor de zaak en doet graag een stapje extra voor de klant”

    Nadat de Schoevers opleiding heb ik lange tijd gewerkt op de administratie bij de H4a. Na de geboorte van mijn kinderen ben ik fulltime in het restaurant (a Table in Axel) en cateringbedrijf gaan werken, dat ik al jaren run met mijn man. Nu onze jongste zoon ook werkzaam is ons bedrijf kon ik weer iets zoeken buiten de deur. Ik wilde graag bij Henno Cysouw. Kijkt verder werken. Vanwege de fijne medewerkers, de uitstraling van de zaak, en de kwaliteit die ze nastreven op hun vakgebied. Ik werk samen met Lizette en Monica op de administratie, wij beantwoorden de telefoon, plannen afspraken in. We doen de facturatie, bestellen en versturen de lenzen en nog veel meer administratieve taken. De sfeer onderling is ontzettend goed, iedereen heeft hart voor de zaak en doet graag een stapje extra om de klanten zo goed mogelijk te helpen. Het werktempo ligt heel hoog maar dat ben ik wel gewend. Het leukste aan mijn werk is de afwisseling en samenwerken met fijne collega’s in een organisatie dat een bepaald niveau nastreeft.